Wpływ social mediów na rozwój firmy

Jaki wpływ na rozwój firmy ma obecność w mediach społecznościowych? Jaką funkcję one pełnią? W jakich branżach założenie firmowego konta jest korzystnym rozwiązaniem? Dzisiaj odpowiemy na te oraz inne pytania.

 

 

Regularnie prowadzone badania rynku udowadniają, że prawie połowa  wszystkich ludzi na świecie nie wyobraża sobie nie sprawdzić każdego dnia, co w trawie piszczy, co nowego w Internecie i co słychać u wirtualnych znajomych. Rozwój technologii oraz wszechobecne smartfony spowodowały zakorzenienie się mediów społecznościowych w naszej kulturze i codzienności. Okazuje się, że przeciętny użytkownik nie tylko bardzo często zagląda na media społecznościowe, ale też spędza na nich długie godziny. Ze względu na to Internet i social media stały się najszybszym i najprostszym sposobem na dotarcie do jak największej ilości osób w błyskawicznym czasie. Już co trzecie przedsiębiorstwo w Polsce zaufało sile Internetu, w większości jednak są to duże firmy; te najmniejsze wciąż nie posiadają profili na portalach społecznościowych.

 

Czy warto? Główne argumenty za prowadzeniem firmowych sociali

Budowanie wizerunku marki w social mediach to ważny krok, a korzyści mogą mieć ogromną siłę przebicia i potencjalny szeroki zasięg, dlatego warto podejść do tego z głową. Jeśli przyłożymy się już na starcie do kreowania firmowego konta, uda nam się dotrzeć do szerokiej społeczności, pozyskać nowych klientów, wypromować swoje produkty czy usługi, zwiększyć rozpoznawalność i wywołać zaangażowanie odbiorców. Co dokładnie zyskamy, posiadając taką internetową wizytówkę?

Przede wszystkim zbudujemy pozytywnego wizerunku marki, z którym będziemy kojarzeni. Mamy wiele różnych możliwości i dróg komunikacji z klientem, jednak ich wybór musi być przemyślany, a działania zaplanowane. Nie ma tu miejsca na przypadkowe treści – jeśli w contencie na firmowej stronie panuje chaos, to na ile można jej zaufać?

Głównym celem posiadania firmowego konta w social mediach jest oczywiście dotarcie do potencjalnego klienta. Dobierając odpowiedni portal, działania reklamowe i treści, skoncentrujemy się na konkretnej grupie docelowej i trafimy do osób, do których kierujemy nasze usługi. Dodatkowo media społecznościowe znacznie ułatwiają komunikację z klientem dzięki funkcji czatów. Przez to skróceniu ulega również czas odpowiedzi na zapytania. Odwiedzając nasz profil firmowy, klient zyskuje poczucie, że jest bliżej marki, poznaje ją od zaplecza – dystans ulega skróceniu, więc wzrasta również zaufanie. To z kolei może przełożyć się na zwiększenie bezpośredniej sprzedaży.

 

Budowanie relacji z Klientem w social mediach

Potencjalny Klient, chcąc sprawdzić markę i jej produkty czy usługi, najprawdopodobniej zacznie właśnie od jej mediów społecznościowych. Dlatego korzystne jest gromadzenie obserwujących, lajków, komentarzy i pozytywnych recenzji. Nie pojawi się to jednak od razu, dlatego należy uzbroić się w cierpliwość. Zaangażować odbiorców możemy poprzez wchodzenie z nimi w interakcje pod postami, odpowiedzi na pytania, czy oferowanie pomocy, gdy jej potrzebują. Dobrym sposobem na zwiększenie zainteresowania i ruchu wokół marki jest organizacja konkursów – możemy poprosić o udostępnienie strony, oznaczanie znajomych i tym samym zaangażować do zabawy sporą liczbę osób. Za pomocą mediów społecznościowych możemy też w szybki sposób poinformować Klientów o aktualnych promocjach czy wyprzedażach, przedstawić działania firmy od zaplecza i skrócić dystans między marką a klientem.

Obecność marki w social mediach pozwala prezentować swoje produkty i usługi w wielu zróżnicowanych formach. Metodę promocji możemy dobrać do potrzeb, oczekiwań, korzyści, na jakich nam zależy oraz do konkretnej grupy odbiorców, do której kierujemy działalność.

 

Jakie media społecznościowe wypromują Twoją markę?

Zastanawiasz się pewnie, gdzie najlepiej założyć konto swojej marki, by przyniosło ono jak najwięcej benefitów i trafiło do odpowiedniego grona Klientów? Wiele zależy od branży, w jakieś Twoja firma świadczy usługi. Przyjrzyjmy się więc każdemu socjalowi z osobna.

 

Facebook

Portal Marka Zuckenberga jest obecnie największym portalem społecznościowym. Jeszcze do niedawna skupiał się głównie wokół użytkowników indywidualnych, jednak obecnie sporą jego częścią stały się różnego rodzaju fanpage, które pełnią funkcję dobrze rozpoznawalnych wizytówek firm.

Jak wybić się na Facebooku? Zadbaj przede wszystkim o regularność postów. Zarówno zbyt częste bombardowanie odbiorców, jak i publikacje raz na kilka miesięcy nie pomogą w rozbudowaniu marki. Na Facebooku w łatwy sposób możemy nakłonić odbiorców do aktywności – przez konkursy, wciąganie w dyskusje w komentarzach, zachęcanie do reakcji czy pozostawienia opinii. Pamiętajmy również o rzetelnym uzupełnieniu sekcji informacji – dzięki temu Klienci nabiorą do nas zaufania. Dobrym posunięciem będzie też wstawianie linków do firmowej strony www.

Facebook, ze względu na szeroki wachlarz funkcji i możliwości, będzie doskonałym filarem rozwoju praktycznie w każdej branży. Z jego pomocą możemy przedstawić i promować nasze produkty i usługi, komunikować się z grupą odbiorców i obserwować, jak społeczność nieustannie się poszerza.

 

Instagram

Instagram to w głównej mierze portal wizualny – kładzie nacisk na zdjęcia, grafiki czy filmy. Sprawdzi się świetnie między innymi w branżach e-commerce i będzie pełnił funkcję wizerunkową. Długa lista dostępnych funkcji daje potencjalnemu Klientowi wiele możliwości – może nawet od razu zakupić produkt, który go zainteresował.

Co możemy dzięki Instagramowi? Tworzyć relacje, oznaczać marki i konkretne produkty czy prowadzić transmisje na żywo, podczas których możemy na bieżąco odpowiadać na pytania widzów. Jest to świetna forma interakcji, w szybki sposób budująca pozytywny wizerunek marki i budząca zaufanie Klientów.

Instagram to także miejsce w dużej mierze opanowane przez influencerów. Wpływowa twarz marki będzie w szybki sposób zrzeszać coraz to nowszych fanów i obserwatorów, dlatego warto wybrać w tej roli osobę z większymi zasięgami, która będzie promować nasze produkty na swoim profilu.

 

LinkedIn

Portal społecznościowy, w którym wreszcie skupia się tylko i wyłącznie profesjonalny świat biznesu. Konto tutaj musimy prowadzić z dbałością i systematycznością, w dodatku na naszym prywatnym profilu warto pokazać się w roli eksperta. Nie bez powodu istnieje przekonanie, że profil na LinkedInie jest nowoczesnym CV. Przewaga tego portalu społecznościowego są liczby – w Polsce konkurencja jeszcze nie jest zbyt duża, warto więc z tego skorzystać.

Jakie możliwości daje nam LinkedIn? Przede wszystkim zbudowanie szerokiej sieci kontaktów, nie tylko w obrębie swojej branży, oraz pozyskanie rekomendacji, które potencjalny Klient może potraktować jako zachętę do wyboru właśnie naszej firmy.

 

Pozostałe media społecznościowe

Na uwagę z pewnością zasługuje TikTok, który rozwija się z prędkością światła. Początkowo również opanowany był przez użytkowników indywidualnych w raczej młodszym wieku, jednak obecnie aplikacja wychodzi naprzeciw także przedsiębiorcom, oddając w ich ręce funkcję TikTok for Business. Dzięki tej opcji możemy między innymi precyzyjnie określić grupę docelową. Aplikacją żądzą zmieniające się co jakiś czas trendy, które można wykorzystać podczas nagrywania  swoich filmów i uatrakcyjnić je za pomocą filtrów. Jak działać na TikToku? Kluczem do sukcesu będą krótkie nagrania ukazujące nasze produkty czy usługi w atrakcyjny i interesujący sposób. Ta aplikacja rośnie w siłę niezwykle szybko, ma więc duży potencjał także w zakresie promocji marek!

Nie sposób nie umieścić też na liście Twittera, który jest dobrym narzędziem do marketingu w zwięzłej formie. Pracujesz w branży modowej, beauty czy kulinarnej? Skutecznie trafisz do swojego grona odbiorców przez Pinteresta!

Prawie każda z branż odnajdzie się także na YouTubie, na którym możemy zamieszczać filmiki eksperckie, dotyczące na przykład instrukcji używania naszych produktów czy ukazujące kulisy samej naszej pracy. Linki do tych nagrań możemy publikować również na innych mediach społecznościowych czy stronie www.

 

Złote porady na koniec…

Na każdym etapie rozwoju i prowadzenia firmy powinieneś pamiętać, że to autentyczność jest kluczem do sukcesu. Odbiorca bardzo szybko zauważy wszystkie niespójności i nie zainteresuje się naszą marką, jeśli wyczuje, że próbujemy go do niej przekonać na siłę.

Twórz content i treści, które trafią w gusta i potrzeby Twoich potencjalnych klientów. Skąd wiedzieć w takim razie, co publikować? Postaw się na miejscu odbiorcy i wczuj w jego oczekiwania. Co sam chciałbyś oglądać na mediach społecznościowych firmy takiej jak Twoja? – Oto odpowiedź.

W jak największym stopniu angażuj odbiorców – zadawaj pytania, twórz ankiety, nakłaniaj do dzielenia się opinią, do reakcji, komentarzy. Staraj się też odpowiadać na ich aktywność. Im więcej interakcji, tym większe zainteresowanie marką.

Nie poprzestawaj na suchym tekście. Internet rządzi się swoimi prawami, a użytkownicy zwracają dużą uwagę na kwestie estetyczne. Zdecydowanie bardziej trafia do nich rzucająca się w oczy, wartościowa grafika niż długie posty, które często po prostu pomijają.

Analizuj statystyki, aby wyciągnąć wnioski i coraz bardziej doskonalić firmowe profile na mediach społecznościowych.

 

Internet aż roi się od konkurencji i firm działających w tej samej branży, więc aby rozwinąć i skutecznie wypromować swoją markę, trzeba poświęcić temu sporo naszej uwagi. Jeśli nie czujemy się na siłach lub po prostu brakuje nam czasu, możemy zlecić to zadanie agencji marketingowej, która profesjonalnie zajmie się Twoim kontem, wykorzystując przy tym szeroką wiedzę oraz przydatne narzędzia.