Czy zastanawialiście się kiedykolwiek nad różnicami pomiędzy popularnym naturalnym pozycjonowaniem SEO a płatnymi reklamami Google Ads? Na której z tych opcji się skupić, by nasza strona pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania i do czego bardziej się przyłożyć? Czy warto inwestować pieniądze w reklamy Ads, czy może wystarczy dobra kampania SEO? Jak się okazuje, są to dwie zupełnie różne usługi. Pozycjonowanie pozycjonowaniu nierówne, dzisiaj więc rozwiążemy tę zagadkę i rozwiejemy wszelkie wątpliwości.
SEO i ADS słowem wstępu…
Aby zagłębić się w temat różnic, zacznijmy od punktu wyjścia, czyli samych definicji. O kampaniach SEO niejednokrotnie pisaliśmy już na naszym blogu – jest to nic innego, jak wszystkie działania podejmowane w celu optymalizacji strony dla wyszukiwarki internetowej. O jakich działaniach mowa? Przede wszystkim powinniśmy zadbać o jakość treści – czyli o odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi, tytuły, nagłówki oraz wartościowe teksty. O wysokich jakościowo treściach SEO i content marketingu przygotowaliśmy osobny artykuł. Powinniśmy również pamiętać o tym, aby nasza strona była przejrzysta i wygodna w obsłudze dla odbiorcy. Istotne jest także odpowiednie linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne (link building). Dopracowana kampania SEO sprawia, że strona wyświetli się wysoko w wynikach wyszukiwania jako wynik organiczny, ze względu na to, że algorytm wyszukiwarki uzna ją za dobrą jakościowo i najlepiej odpowiadającą wpisanemu zapytaniu.
Google ADS z kolei to różne formy płatnych reklam, które w wynikach wyszukiwania wyświetlają się na początku, ponad wynikami organicznymi, co gwarantuje im doskonałą widoczność dla odbiorcy. Właściciele płacą za każde kliknięcie w link sponsorowany. Kampanie Google mogą przybierać różnego rodzaju formy, takie jak najpopularniejsze reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania, graficzne reklamy w witrynach, reklamy wideo w YouTube, kampanie produktowe, promujące aplikacje, lokalne i inteligentne. Działania w zakresie przygotowania skutecznej i efektywnej kampanii Google Ads to głównie wybór odpowiedniej formy, treści komunikatu oraz określenie grupy odbiorców i budżetu.
Różnice pomiędzy SEO a ADS
Pierwsze, co nasuwa się na myśl w temacie różnic między tymi dwiema usługami, to czas oczekiwania na efekty naszych działań. W przypadku Google ADS rezultat jest natychmiastowy – strona pojawia się w płatnych wynikach wyszukiwania od razu po uruchomieniu kampanii, dlatego Ads to świetny sposób na natychmiastowe zwiększenie sprzedaży, promocję nowych produktów, wyprzedaży, okazji oraz szybkie wygenerowanie ruchu na stronie. Sprawa wygląda trochę inaczej, jeśli chodzi o naturalne pozycjonowanie – tutaj na efekty będziemy musieli trochę poczekać. Warto jednak być cierpliwym, bo o ile widoczność naszej strony za pomocą płatnej reklamy kończy się w momencie wygaśnięcia kampanii, o tyle rezultaty pozycjonowania SEO są długotrwałe. Jeśli nie zaprzestaniemy działań w tym zakresie i regularnie będziemy dbali o jakość naszej strony, jest spora szansa, że pozostanie ona na wysokiej pozycji przez długie miesiące. Podniesiemy tym samym ruch na witrynie, co przekłada się oczywiście na rozwój marki i zwiększenie sprzedaży.
Określanie grupy odbiorców
Działając w zakresie pozycjonowania SEO, docieramy do grupy odbiorców wpisujących konkretne zapytania w wyszukiwarkę, są to więc nasi potencjalni klienci zainteresowani danym produktem, usługą czy informacją w danej chwili.
Google Ads z kolei dają nam możliwość precyzyjnego wyboru określonej grupy odbiorców, do których nasza reklama dotrze. Możemy wybrać tę grupę według danych preferencji, np. płci czy wieku, jednak nie zawsze mamy gwarancję, że ci odbiorcy w danym momencie będą zainteresowani naszą ofertą. Targetować grupę odbiorców możemy ze względu np. na ich zainteresowania, demografię, lokalizację, status rodzicielski lub bardziej precyzyjnie – przykładowo, jeśli mamy w ofercie okulary do czytania, jako grupę docelową wybierzemy osoby po 40 roku życia, gdyż wtedy najczęściej dają o sobie znać problemy ze wzrokiem wymagające zakupu okularów do czytania.
Dla kogo pozycjonowanie SEO, a dla kogo Google Ads?
Przy wyborze najkorzystniejszych i najefektywniejszych działań należy wziąć pod uwagę przede wszystkim branżę, w jakiej się specjalizujemy i działamy. Jeśli posiadamy ofertę sezonową, jak na przykład sprzęt narciarski czy dekoracje świąteczne, które sprzedają się zazwyczaj głównie w ściśle określonym czasie, warto postawić na natychmiastową reklamę, jaką jest Google Ads. Podobnie w przypadku ofert tymczasowych czy trwających krótko wyprzedaży. Płatna reklama pomoże nam też w procesie ugruntowania pozycji na rynku. Jeśli zależy nam na długofalowym docieraniu do coraz to większej ilości klientów, postawmy na pozycjonowanie.
A gdyby tak połączyć obie metody?
Śmiało możemy mówić o pośrednim oddziaływaniu Google ADS na pozycjonowanie – bez wątpienia reklamy są wstanie wesprzeć nasze działania SEO. Ruch płatny może przełożyć się na ten organiczny – użytkownik, który trafił na stronę przez płatną reklamę, jest nią usatysfakcjonowany i zadowolony z korzystania z serwisu, prawdopodobnie zapamięta jego adres i wróci akurat do nas w późniejszym terminie. Połączenie obu metod sprawdzi się najlepiej w branży e-commerce. W przypadku sklepów internetowych podstawą będzie naturalne pozycjonowanie, które ugruntuje pozycję sklepu w wyszukiwarce na dłuższy czas, natomiast od czasu do czasu warto wspomóc się Google Ads, szczególnie, gdy w naszej ofercie pojawią się produkty sezonowe, pożądane w danym momencie, np. balowe sukienki w okresie studniówkowym czy kosmetyki do opalania w lecie.
Jak się okazuje, te dwie pozornie podobnie wyglądające usługi są w rzeczywistości czymś zupełnie innym. Wiele osób nieustannie myli te pojęcia i sprowadza je do jednego schematu, często przez swój brak wiedzy i rozeznania działając na swoją niekorzyść. Nie jest tajemnicą fakt, że pozycjonowanie jest podstawową formą promocji w Internecie i bez jego zastosowania trudno będzie dotrzeć do odbiorców. Ads z kolei, ze swoim natychmiastowym efektem oraz skierowaniem do precyzyjnie określonej grupy internautów sprawdzi się jako idealne uzupełnienie naturalnego pozycjonowania. Połączenie obu tych metod może być więc optymalnym sposobem na podniesienie i utrzymanie naszej strony internetowej na wysokiej pozycji w wyszukiwarkach.