Branża e-commerce nieustannie się rozwija, nikogo nie dziwi więc fakt, że coraz więcej osób zainteresowanych jest założeniem i prowadzeniem swojego własnego sklepu internetowego. W 2021 roku wartość rynku e-commerce szacowana jest na około 4,5 tryliona dolarów! Każdy więc zadaje sobie pytanie – ile kosztuje sklep internetowy? W końcu nie ponosimy kosztów wynajmu lokalu i zatrudnienia dużej ilości pracowników, a nadmiar towaru w magazynach nie spędza nam snu z powiek. Czy jednak rzeczywiście taka forma sprzedaży równoznaczna jest z ograniczeniem niezbędnych kosztów? Dzisiaj postaramy się rozwiać wątpliwości i uniwersalnie odpowiedzieć na pytanie, z jakimi wydatkami należy się liczyć, zakładając sklep internetowy.
Oczywiście nikogo nie zaskoczymy stwierdzeniem, że nie da się określić jednoznacznej i precyzyjnej kwoty. Jest ona zależna od wielu czynników, nawet od branży, w jakiej prowadzimy działalność. Założenie sklepu internetowego jest skomplikowanym procesem, który wymaga przemyślanego planu.
Zamiast lokalu… adres www!
Faktem jest, że zakładając sklep internetowy nie musimy inwestować pieniędzy w lokal, natomiast musimy zapłacić za domenę, czyli adres strony www. Dobrze będzie, jeśli jego nazwa będzie taka sama jak nazwa naszego e-sklepu – będzie stanowić łatwą do zapamiętania wizytówkę. Cena takiej domeny zależy między innymi od końcówki (.pl, .com), jej popularności oraz czasu istnienia. Koszt opłacenia i utrzymania domeny dla początkującego sklepu internetowego powinien zmieścić się w około kilkunastu – kilkudziesięciu złotych w skali roku.
Tak samo jak domenę, musimy opłacić także serwer. Zaufany hosting jest niezwykle ważny w momencie, gdy nasz sklep z czasem będzie się rozwijał, a ruch na nim będzie się zwiększał. Hosting dla sklepu internetowego to koszt rzędu kilkudziesięciu – kilkuset złotych miesięcznie.
Sklep internetowy na WordPress
Kolejnym krokiem jest wybór platformy, na której powstanie nasz sklep internetowy. Jedną z możliwości jest znany i ceniony system zarządzania treścią WordPress i wtyczka WooCommerce oferująca wiele różnych opcji oraz prostą obsługę. Platformie tej zaufało wiele dużych i cenionych marek. Na tej wtyczce można założyć biznes e-commerce w niemal każdej branży – nie tylko klasyczny sklep internetowy, ale także system rezerwacji, system sprzedaży biletów czy różnego rodzaju systemy dystrybucji, np. produktów, usług czy produktów wirtualnych. Zaletą WordPress jest to, że jest on darmowy, jednak za niektóre wtyczki będziemy musieli zapłacić.
Co jeszcze wliczyć w koszty sklepu internetowego?
Podstawą każdego sklepu internetowego jest regulamin. Bardzo istotne jest, by był on napisany zgodnie z obowiązującymi przepisami. Nieznajomość prawa to ryzyko, że w regulaminie pojawia się błędy czy niedozwolone klauzule, dlatego warto zlecić napisanie regulaminu prawnikowi.
Po wyborze najefektowniejszej dla nas szaty i stworzeniu projektu graficznego, pora na dodanie podstron, kategorii oraz wprowadzanie produktów. Jeśli sklep w ostatecznej wersji ma być rozbudowany, będzie to żmudny proces, jednak warto się do niego przyłożyć. Sposób, w jaki prezentujemy produkty klientom decyduje nie tylko o ich decyzji co do zakupu, lecz także o tym, do ilu odbiorców nasza strona ostatecznie dotrze. Dobrze napisane opisy produktów i kategorii odpowiadają bowiem za wypozycjonowanie naszego sklepu, dzięki czemu osoby szukające konkretnych produktów z łatwością trafią akurat do nas. Tworząc takie opisy, warto posługiwać się językiem korzyści – narzędzia wpływającego na zwiększenie sprzedaży i budowania zaufania klienta. Jeśli nie znamy tego języka i nie posiadamy lekkiego pióra, zadanie to wykona za nas profesjonalny copywriter – efekty z pewnością będą warte ceny.
Pamiętajmy o tym, że większość ludzi kupuje wzrokowo. Oczywiście zależne jest to od branży i rodzaju oferowanych produktów, jednak towar, który z założenia powinien być estetyczny i przyciągający wzrok, jak odzież, meble czy ozdoby, powinniśmy przedstawiać na dobrych jakościowo i profesjonalnych zdjęciach. Zadanie to można zlecić fotografowi – różnicę zauważymy od razu.
Formy płatności w sklepie internetowym
Klienci lubią dowolność i duży wybór form płatności w sklepie internetowym. Niejednokrotnie to właśnie ich ulubiona dostępna metoda decyduje o tym, czy zakupią produkt właśnie u nas. Dodawanie form płatności nie jest trudnym zadaniem, jednak do kosztów utrzymania sklepu musimy wliczyć prowizje. Do najpopularniejszych i najczęściej wybieranych metod płatności należy pobranie oraz szybki przelew, jednak im więcej możliwości, tym mniej przerwanych na tym etapie zakupów. Większość klientów po zorientowaniu się, że nie może zapłacić w preferowany sposób, po prostu zrezygnuje i wybierze inny sklep.
Analogicznie działa to z metodami dostawy. Część klientów stawia na krótki czas wysyłki lub na wygodę, inni wolą odebrać zakupy np. przy okazji powrotu z pracy, w punkcie do tego przeznaczonym. Z tego powodu tak istotne jest, by klienci mieli duży wybór sposobów doręczenia produktów w naszym sklepie. Im jest ich więcej, tym większa szansa na sprzedaż.
Sklep bez towaru, czyli jak w praktyce wygląda prowadzenie e-commerce
Jeśli sami produkujemy lub projektujemy swój asortyment, konieczne będzie wygospodarowanie miejsca lub lokalu, które posłuży jako magazyn. W innym przypadku możemy posłużyć się popularną możliwością, jaką jest dropshipping, opierający się na współpracy z dostawcami towaru, którzy produkty sprzedają hurtowo. Towar ten jednak nigdy do nas nie trafia i nie zalega w magazynach, dodatkowo nie musimy martwić się, że czegoś nie uda nam się sprzedać.
Marketing – w co inwestować, żeby sklep internetowy przynosił duże zyski?
W Internecie możemy natknąć się na ogromną ilość konkurencji. Jak więc wybić się przed szereg i sprawić, by klienci robili zakupy właśnie w naszym sklepie? Nie zdobędziemy szerokiego grona odbiorców bez skutecznego marketingu. By inwestycja w reklamę i promocję nie była równoznaczna z wyrzuceniem pieniędzy w błoto, działania warto dokładnie przemyśleć i zastanowić się, które z nich mogą okazać się najskuteczniejsze w danej branży. Najważniejsze wyniki skutecznego marketingu to zysk, poziom zadowolenia klientów, ruch na stronie oraz średnia wartość zamówień.
W jaki sposób możemy podnieść te parametry i wypromować nasz sklep internetowy?
Podstawą jest odpowiednie pozycjonowanie – im wyżej w wynikach wyszukiwarki internetowej pojawi się nasz sklep, tym więcej osób go wyświetli i zobaczy nasz asortyment. Jakie działania mają na to największy wpływ? Postaw na marketing treści, czyli wartościowe opisy produktów i kategorii oraz dobrej jakości zdjęcia i linkowanie. Świetnym pomysłem jest regularne dodawanie wpisów na blogu – pomoże to wypozycjonować stronę oraz przedstawić się potencjalnym klientom z profesjonalnej i eksperckiej strony.
Jedną z najpopularniejszych metod promocji w e-commerce są reklamy Google w formie linków sponsorowanych, na stronach partnerów lub jako reklamy produktowe, czyli promujące w wynikach wyszukiwania konkretne artykuły z naszego asortymentu.
Wartościową drogą promocji sklepu internetowego są też media społecznościowe, którym poświęciliśmy osobny artykuł. Za ich pośrednictwem zbliżamy się do klientów i możemy wchodzić z nimi w interakcje. Poza tym wielu internautów w pierwszej kolejności szuka informacji na temat konkretnej marki właśnie na Facebooku czy Instagramie.
Podsumowując…
Precyzyjne określenie ceny sklepu internetowego nie jest możliwe. Kwota ta zależna jest od wielu czynników, począwszy od branży, przez ilość produktów i wielkość sklepu, na działaniach marketingowych kończąc. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, ile kwestii składa się na tę ostateczną sumę. Jedno jest pewne – dopracowany w szczegółach i dopieszczony sklep internetowy może stać się źródłem sporych zysków i zdobyć popularność w sieci, dlatego zainwestowany w takie działania budżet na pewno nie pójdzie na marne.
Jeśli interesuje Cię prowadzenie własnego biznesu e-commerce, a nie jesteś pewny czy poradzisz sobie sam, sprawdź naszą ofertę sklepów internetowych. Będziesz mieć gwarancję, że Twoja strona zostanie stworzona przez profesjonalistów.