Czy warto prowadzić bloga firmowego?

Do pewnego momentu blog kojarzył się z pamiętnikiem nastolatki, która opisuje w nim swoją codzienność i pierwsze miłości. Aktualnie coraz więcej osób dostrzega ogromny potencjał takiej formy komunikacji z odbiorcą i zakłada blogi firmowe, które cieszą się zazwyczaj sporym sukcesem.

 

 

Co prawda, jeszcze nie wszyscy przedsiębiorcy odkryli tajniki prawidłowego prowadzenia blogów i nadal są wśród nich tacy, którzy podchodzą do tego zadania po macoszemu, nie przykładając się do wpisów. Inna część z kolei zaczyna rozumieć fenomen bloga i sukcesywnie pogłębia wiedzę w tym zakresie. Wreszcie są i eksperci, przed którymi firmowe blogi nie mają tajemnic.

 

Dlaczego warto prowadzić bloga firmowego?

Blog firmowy to zazwyczaj narzędzie będące elementem wizerunku firmy, chociaż jednocześnie może pełnić wiele różnych funkcji. Jedno jest pewne – każda z nich ma mocno pozytywny wpływ marketingowy i wizerunkowy. Jakie są więc główne zalety bloga firmowego?

Blog firmowy to doskonała forma komunikacji z klientem i odbiorcą. Dzięki profesjonalnym, rzetelnym i dopracowanym wpisom możemy pokazać się jako eksperci w danej dziedzinie, podzielić się swoją wiedzą i skrócić dystans z klientami. Za pomocą blogowych publikacji możemy zaprezentować wartości, jakimi kieruje się nasza firma oraz w przystępny sposób opowiedzieć o naszej marce, jej historii czy założeniach. Możemy również rozwiać wszelkie wątpliwości odbiorców, odpowiedzieć w tej formie na najczęściej zadawane przez nich pytania, czy po prostu zwiększyć naszą wiarygodność i wzbudzić zaufanie. Dodając artykuły eksperckie, dajemy odbiorcy pewność, że jesteśmy ekspertami w naszej branży i wiemy, co robimy, a to pozwoli nam zwiększyć sprzedaż naszych usług i produktów.

 

Pozycjonowanie i marketing

Kolejną kwestią jest niepodważalny fakt, że firmowy blog napędza SEO, jest więc wyjątkowo skutecznym narzędziem pozycjonowania. Jeśli tylko dbasz o wysoką jakość treści i stosujesz się do zasad SEO, wkrótce zostaniesz wynagrodzony, a Twoja strona czy sklep internetowy będzie pojawiał się na coraz to wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Ponadto, blog umożliwia budowanie długiego ogona fraz kluczowych. W kształtowaniu pozycji w wyszukiwarce niezbędna jest jednak cierpliwość; potrzeba na to czasu. Warto jednak czekać i nad tym pracować, a efekty docenisz wkrótce.

Prowadzisz social media? W takim razie, pisząc bloga, będziesz mieć gotowe materiały na firmowe media społecznościowe! Podziel się z obserwującymi treściami z bloga, wstawiając linki. Blog to fantastyczne narzędzie content marketingu. Nasze wpisy możemy targetować na wybrane grupy docelowe, wykorzystując je do płatnych reklam, tworzyć bazy klientów do newslettera, czy po prostu z ich pomocą zwiększyć konwersję i ruch na naszej stronie, czy sklepie.

 

Jak prowadzić blog firmowy i na co zwrócić uwagę?

Pewnie znasz zasadę, że kluczowa w każdej pracy jest jakość. Również w przypadku bloga jest to najlepsza droga do sukcesu. Artykuły publikowane na Twoim firmowym blogu powinny być wysokiej jakości, merytoryczne i dopracowane w każdym calu. Dobrze, jeśli są ciekawe i rozwiązują konkretne problemy odbiorców czy dostarczają wartościowych porad. Powinny być także zróżnicowane i, co najważniejsze, nie opierać się na typowym „laniu wody”, bo to szybko znudzi czytelnika. Tym sposobem opuści naszą stronę i nie przeczyta artykułu do końca. Jeśli temat oraz sam wpis go zainteresuje, możliwe, że jeszcze do nas zajrzy lub zainteresuje się naszą ofertą.

Równie ważna, podobnie jak w przypadku prowadzenia mediów społecznościowych, jest regularność. Dodawanie codziennie bezwartościowych, pisanych „na szybko” wpisów jest całkowicie bezsensowne i nieprzynoszące żadnych korzyści dla nas jako przedsiębiorców. Z drugiej strony publikacja jednego artykułu w miesiącu również wiele nie zmieni i nie wniesie. Dużo lepszym rozwiązaniem będzie przygotowanie np. jednego wpisu tygodniowo, który będzie przemyślany i dopracowany. Czytelnicy będą też wiedzieli, kiedy mogą spodziewać się kolejnego.

Jeśli zależy Ci na pozycji w wyszukiwarkach internetowych, zapoznaj się z zasadami SEO i stosuj je w trakcie przygotowywania artykułów na firmowego bloga. O wartościowych treściach i profesjonalnym copywritingu pisaliśmy w jednym z naszych poprzednich artykułów, do którego odsyłamy.

Jeśli zależy Ci na zacieśnieniu więzi z odbiorcą i ułatwieniu komunikacji, pozwalaj mu komentować swoje wpisy. Dzięki temu otrzymasz cenną informację zwrotną, będziesz miał możliwość rozwiania ewentualnych wątpliwości i odpowiedzi na zadawane pytania. Poza tym zasięgniesz inspiracji – być może zamieszczone komentarze sprawią, że wpadniesz na pomysł na kolejny wpis.

 

 

Źródła inspiracji, czyli skąd czerpać pomysły?

Inspiracji możesz szukać wszędzie. Twoje artykuły powinny jednak być związane z branżą, w której działasz. Jeśli w jej obrębie mają miejsce jakieś aktualne wydarzenia, warto to wykorzystać – mogą być świetnym tematem na wpis. Pokażesz w ten sposób również, że jesteś na czasie. Ciekawym rozwiązaniem są wszelkie rankingi – czasem pół żartem, czasem bardziej na serio.

Dowiedz się, jakie problemy napotykają Twoi klienci i osoby zainteresowane prezentowaną tematyką. Te trudności wygenerują wiele tematów do opisania, a Ty zyskasz szacunek, zaufanie i… ruch na stronie. Chcesz podzielić się wiedzą? Przygotuj cykl poradników, które uczynią z Ciebie eksperta. Możesz także przybliżyć czytelnikowi tajniki swojej pracy i opisywać ją od zaplecza. Ludzie zazwyczaj lubią czytać tego typu artykuły, jeśli napisane są w ciekawy i przystępny sposób.

Świetnym pomysłem będzie zaangażowanie pracowników w proces tworzenia firmowego bloga. Zakładając, że każdy z nich ma wiedzę na różne tematy, można przygotować zróżnicowane wpisy, które zaprezentują różne punkty widzenia. Ile stanowisk, tyle perspektyw, warto więc to wykorzystać! Nie wszyscy oczywiście mają talent do pisania tekstów; mogą więc napisać to, co chcą przekazać, a wyznaczona osoba będzie te treści redagować i przygotowywać do publikacji.

Bądź uważny i otwarty, rozglądaj się dookoła i słuchaj, a pomysły na artykuły na firmowego bloga pojawią się same. A jak poradzić sobie ze znanym każdemu copywriterowi przestojem i tymczasowym brakiem weny? Z pomocą przychodzą specjalistyczne narzędzia, które są w stanie wygenerować tematy i podpowiedzieć, o czym ludzie chcą czytać.

 

 

Najczęstsze błędy przy prowadzeniu bloga firmowego

Mówi się, że jeśli robimy coś na siłę, to nie wyjdzie. Dużo w tym prawdy, a gdy firmowego bloga będziesz prowadził od niechcenia, czytelnicy od razu do wyczują.

Często popełnianym błędem jest traktowanie bloga wyłącznie jako narzędzie SEO. Co prawda jest to jego bardzo istotna funkcja, która przynosi naszej stronie wiele korzyści, jednak bez naprawdę wartościowego contentu efektów nie zobaczymy prawdopodobnie wcale.

Jeśli permanentnie brakuje Ci czasu, nie narzekasz na brak klientów i już na wstępnym etapie wiesz, że nie będziesz w stanie przyłożyć się do firmowego bloga, a dodatkowo, Twoja branża tego nie wymaga – nie zaczynaj. Przygotowanie i publikacja artykułów to czasochłonne zajęcie, a jeśli nie włożysz w nie serca, nie zobaczysz rezultatów.

Co jeszcze zdusi Twojego bloga w zarodku? Nieregularność, monotonia i… błędy. Te ostatnie są niewybaczalne i sprawią, że w jednej chwili stracisz wiarygodność i zaufanie klientów. Ponadto nie pisz jedynie o swojej firmie i nie reklamuj się za wszelką cenę – co za dużo to niezdrowo, a blog to nie tablica z ogłoszeniami. Jeśli uważasz, że artykuły są po to, aby pisać o produktach, usługach i promocjach, prawdopodobnie robisz coś źle.

Jednym słowem – nie zanudzaj, nie działaj pochopnie, nie ignoruj odbiorców i nie traktuj firmowego bloga jak przykry obowiązek. Niech będzie przydatnym i skutecznym narzędziem, a przy okazji – zabawą i okazją do wykazania się w kreatywny sposób.